Voor de echte kenners, we hebben het over Caplet’s Conte Fantastique sur le Masque de la Mort Rouge. Gebaseerd op het duistere verhaal ‘The Masque of the Red Death’ van Edgar Allan Poe. In de vertaling die dramaturg en regisseur Carel Alphenaar van dit werk maakte is de ongrijpbare en donkergekleurde spiritualiteit even sterk voelbaar als in het origineel. Zoals de unieke muziek van Caplet wonderwel bij de tekst past, zo vormt de rest van het programma een geheel, dat klinken zal als een grote bos bloedrode rozen in een Jugendstil vaas die glittert in het kaarslicht.De componisten Bax en Debussy zijn grootheden die bij het publiek bekend staan om hun gloedvolle noten. Vroeg 20e eeuwse muziek, met grillige vormen en een harmonie die tot aan het eind van de traditionele jargon reikt, die de vrijheden onderzoekt waarmee de latere avant-garde nieuwe hoogtes bestegen.
Doriene Marselje studeerde van jongs af aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze zette haar studie later voort aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar ze haar masterdiploma behaalde. Tegenwoordig treedt Doriene o.a. vaak op met Het Koninklijk Concertgebouworkest.
Kortom, ze is geen koekenbakker op de harp. Integendeel, een sprankelend fenomeen. Maar kamermuziek heeft nog steeds een beetje een stoffig imago en daar gaan we samen tijdens het a.s. Limburg Festival een klein beetje verandering in proberen brengen. We gaan de kamermuziek op het schild heffen, laagdrempeliger maken door het om te beginnen in een hele bijzondere setting te plaatsen. Voor deze gelegeneheid in undergroundkroeg Zig Zag te Weert. Geen alleaagse plek dachte we zo. Doriene speelt daar een speciaal voor deze gelegeneheid samengesteld programma: Conte Fantasique.
Locatie: Café ZigZag, Beekstraat 1A, Weert